"Έξυπνη" πόλη - smart city



Με κύριο γνώμονα την αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει ο Δήμος προς τους δημότες του, τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός των ορίων του καθώς και των  επισκεπτών του, θα ήθελα να παραθέσω ορισμένες σκέψεις μου σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα και συσκευές με τις αμέτρητες εφαρμογές τους σχεδόν μονοπωλούν την σχετική αγορά ενώ παράλληλα η χρήση του διαδικτύου έχει φθάσει πλέον σε αρκετά υψηλά επίπεδα και στη χώρα μας. Η ανάγκη λοιπόν για ένα καινοτόμο και αμφίδρομο τρόπο επικοινωνίας και συνδιαλλαγών μεταξύ Δήμου και ανθρώπων κρίνεται επιτακτική.  

Αρκετοί Δήμοι και στην Ελλάδα σε συνεργασία είτε με εκπαιδευτικά ιδρύματα είτε με ιδιωτικές εταιρίες έχουν αναπτύξει εφαρμογές (Apps) για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες που κύριο στόχο έχουν την παροχή πληροφοριών στους επισκέπτες τους. Επιπλέον όλο και περισσότερο εμφανίζονται νέες εφαρμογές που σχετίζονται με τη βελτίωση της καθημερινότητας του δημότη αλλά και την παροχή πρακτικών εργαλείων σε επιχειρήσεις. Θα πρέπει λοιπόν και ο Δήμος Αλεξανδρούπολης να εστιάσει προς αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζοντας με βάση αυτούς του τρεις άξονες: επισκέπτες, δημότες, επιχειρήσεις.

Θεωρώ επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας εφαρμογής που θα έχει τα χαρακτηριστικά ενός τουριστικού οδηγού και θα αφορά κατά κύριο λόγο όσους επισκέπτονται τον διευρυμένο Δήμο Αλεξανδρούπολης. Η εφαρμογή αυτή θα πρέπει να είναι διαθέσιμη σε αρκετές γλώσσες δεδομένου του γεγονότος πως υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από πολίτες αρκετών χωρών για την περιοχή μας τα τελευταία έτη (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρωσία κτλ.). «Κατεβάζοντας» δωρεάν την εφαρμογή αυτή ο χρήστης - επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να πληροφορηθεί για τα αξιοθέατα που μπορεί να επισκεφθεί, να πραγματοποιήσει κρατήσεις ξενοδοχείων, να έχει στη διάθεση του πλήρη οδηγό αγορών, να χρησιμοποιήσει χάρτες της περιοχής, να ενημερωθεί για τα δρώμενα, να δει ποιες είναι οι επιλογές του για ψυχαγωγία (δεδομένου μάλιστα πως βάσει του στίγματος του μπορούν να υπάρξουν οι αντίστοιχες κοντινές σε απόσταση στο χρήση προτάσεις), να λάβει ενημέρωση για τις καιρικές συνθήκες και πληροφορίες για τα μέσα μεταφοράς. Με αυτόν τον τρόπο απαντάται, με σχετικά χαμηλό κόστος, μία απαίτηση αρκετών ετών που είχε να κάνει με τη δημιουργία τουριστικού γραφείου πληροφόρησης που ίσως πλέον να φαντάζει ξεπερασμένο.  

Σε επίπεδο αλληλεπίδρασης του Δήμου με τους δημότες του μου έχει προκαλέσει θετική εντύπωση η εφαρμογή που έχει αναπτύξει και διαθέσει προς «κατέβασμα» ο Δήμος Θέρμης και ονομάζεται «Βελτιώνω την πόλη μου». Μέσω αυτής ο δημότης έχει τη δυνατότητα να επισημαίνει προβλήματα της καθημερινότητας όπως για παράδειγμα σπασμένα πεζοδρόμια, ρύπανση, προβλήματα με δένδρα, εγκαταλελειμμένα οχήματα, άσεμνα γκράφιτι και να τα αποστέλλει στις αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να επιληφθούν. Ο αυτόματος προσδιορισμός της θέσης του χρήστη καθώς και η απεικόνιση του προβλήματος μέσω της φωτογραφικής μηχανής του κινητού, κάνουν αυτή την εφαρμογή ένα πολύ πρακτικό εργαλείο. 

Κάνοντας μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο ανακάλυψα και διάφορες άλλες ενδιαφέρουσες εφαρμογές ανά τον πλανήτη όπως:
·         Παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους δημότες (αιτήσεις, πιστοποιητικά, ηλεκτρονικές πληρωμές)
·         Άμεση ενημέρωση για νέα της Δημοτικής αρχής αλλά και πολιτιστικά δρώμενα
·         Μετάδοση των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων και πρόσβαση στα Πρακτικά καθώς και σε άλλα αρχεία του Δήμου
·         Παρακολούθηση οικονομικών δεδομένων και προϋπολογισμού
·         On-line εγγραφές σε σχολεία
·         On-line αγορά εισιτηρίων για εκδηλώσεις και ειδικών αναμνηστικών (εφόσον είναι εφικτό)
·         Ενημέρωση για την κίνηση στους δρόμους, τους χώρους στάθμευσης και την εκτέλεση έργων
·         Αλληλεπίδραση με τη Δημοτική Βιβλιοθήκη (εγγραφή, κράτηση βιβλίου, επέκταση δανεισμού)
·         Έκδοση κάρτας στάθμευσης
·         Αστικές συγκοινωνίες (χάρτες, δρομολόγια, ηλεκτρονικά εισιτήρια)
·         Μέτρηση των επιπέδων μόλυνσης του αέρα
·         Υιοθεσία αδέσποτων ζώων και υποχρεώσεις ιδιοκτητών κατοικίδιων ζώων
·         Ενημέρωση σχετικά με δίκτυα ποδηλατόδρομων ή μονοπατιών στη φύση και πολλές ακόμη

Εμείς θα πρέπει να προσδιορίσουμε τις ανάγκες, να εξετάσουμε τα δεδομένα του Δήμου και να επιλέξουμε τι μας ταιριάζει.
Αναφορικά με τις επιχειρήσεις, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό νομικά και τεχνικά (επί πολλά έτη παλεύουμε να διευθετήσουμε το θέμα της ψηφιακής υπογραφής), θα πρέπει να παρέχονται με σαφήνεια όλες οι απαραίτητες οδηγίες για τις συναλλαγές που μια επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να πραγματοποιήσει με το Δήμο και φυσικά, στο μέτρο του δυνατού, να μπορούν αυτές να πραγματοποιηθούν on-line. Από αιτήσεις για ειδικές άδειες μέχρι πληρωμή δημοτικών τελών. Δεδομένου και της μεγάλης γεωγραφικής έκτασης του διευρυμένου Δήμου μας ας αναλογιστούμε πόσο χρήμα και χρόνο θα εξοικονομούσε ένας επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται σε μία απομακρυσμένη περιοχή.
Από τις βασικές προτεραιότητες για την επόμενη πενταετία θα πρέπει να είναι ο επανασχεδιασμός της δημοτικής διαδικτυακής πύλης με στόχο να καταστεί πλήρως λειτουργική και πρακτική συγκεντρώνοντας όλα τα παραπάνω στοιχεία ταξινομημένα με βάση τους τρεις άξονες που ανέφερα: πολίτες, επιχειρήσεις, επισκέπτες. Σε βάθος χρόνου και έχοντας φθάσει σε υψηλό επίπεδο παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών (γιατί όχι και 100 τοις εκατό;) θα έχουμε καταφέρει να εξασφαλίσουμε ένα ακόμη πιο αξιόλογο επίπεδο διαφάνειας, γρήγορη εξυπηρέτηση των δημοτών στις συναλλαγές τους με το Δήμο, πρόσβαση στην πληροφορία για κάθε ενδιαφερόμενο, προσαρμογή στα νέα ψηφιακή εποχή και καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. 

Σχόλια